Wednesday, December 23, 2009

Adakah Al-Fatihah Anda Sekadar Melepaskan Batuk Di Tangga?

Salam Alaik...

"Setiap muslim sekurang-kurangnya akan membaca surah al-Fatihah sebanyak 17 kali setiap hari. Itu adalah jumlah yang paling minimum. Pengulangan sebanyak 17 kali setiap hari adalah satu kadar pengulangan yang besar namun adakah kita sedari bahawa surah al-Fatihah hanya menggunakan 21 huruf daripada 28 huruf hijaiyyah(huruf-huruf bahasa arab).

Dalam kata lain, sebanyak 7 huruf tiada dalam surah al-Fatihah iaitu huruf Jim, kha', Zai, Syin, Zho' dan Fa'. Sekiranya kita hanya sekadar membaca seperti melepaskan batuk ditangga sudah tentu kita tidak akan menyedari hal ini.Al Imam Syed Mahmud al Alusi rahimahullah menjelaskan di dalam Tafsir Ruh al Ma'ani bahawa 7 huruf hijaiyyah yang tidak digunakan di dalam al-Fatihah adalah menunjukkan kepada kesempurnaan makna al-Fatihah tersebut."

Ini ialah satu petikan daripada satu entri yang aku kopi dan pes dalam blog aku... Sumber aku rahsiakan, cuma aku nak bagitau yang entri ini ada dalam website terkemuka di Malaysia... Walaupun tak sehebat drmaza.com atau islam.gov.my, tapi website ni memang glamer dalam kalangan remaja yang mencari maklumat tentang permasalahan mereka...

Apa yang aku nak kata bukan pada isi entri ini, cuma aku nak bertanya, apakah hak penulis nie untuk menyatakan bahawa seseiapa yang tak sedar sebanyak 7 huruf dalam al-fatihah nie tak ade, hanya sekadar melepas batuk di tangga? Adakah sapa yang tak sedar itu membaca al-fatihah secara main-main atau tak serius? Aku akui aku tak perasan, tapi tuduhan yang menyatakan melepaskan batuk di tangga tue memang sangat tak bagus...

Apakah sesiapa yang membaca al-fatihah secara khusyuk, dan juga memahami maksud dan mendalami segala apa yang ada dalam al-fatihah tapi tidak menyedari 7 huruf itu hilang dianggap melepaskan batuk di tangga? Ini satu tuduhan yang serius... Kalau baca al-fatihah lintang pukang, tanpa tajwid dan laju, barulah boleh dianggap melepaskan batuk di tangga...

Bagi pendapat aku yang cetek ilmunya ini, aku rasakan bahawa frasa 'melepaskan batuk di tangga' ini sangat tak sesuai... Mungkin boleh ditukar kepada frasa lain... Ya, aku tau, perkara nie memang perkara cabang, dan kurang pentingnya berbanding isi yang ingin disampaikan, tapi agak-agak la... Perkara ini boleh menimbulkan fitnah kepada agama...

Sekadar berkongsi,
Sila komen...

Jazakallah~
Redz der Tsar

4 comments:

Anonymous said...

=)
aku tau website mane...aku pun jarang baca...
sama2 terbaca la entri yang sama...

bG said...

nk website tu ^^

Oh! Malaysia said...

redz.. ohmalaysia.com
website/blog terbaru aku..
projek mega masa cuti.. hehe..
tp bukan personal blog la..

-amirrudin said-

hans said...

yg ku tau al-fatihah banyak fadilat kalau baca berpuluh2 kali dalam sehari