Thursday, September 18, 2008

Mari belajar politik... (updated 190908-18:21)

Salam Alaik...
_________________________________________
notakepala: “Sebelum diteruskan post kali ini, aku ingin mengumumkan bahawa aku akan menggantung keyboard menjelang 10 hari terakhir Ramadhan ini bermula dari azan Maghrib 19 Sept… Bukan aku taknak tulis terus, Cuma aku akan kurangkan…Salam Ramadhan…”
_________________________________________
Hari ini semasa aku minum dengan Zul, aku didatangi oleh seorang penjual DVD haram... Hahaha... Cuba teka ape yang berlaku?

Dia menawarkan DVD cerita yang terbaru... Aku memang tidak ada nafsu pon nak beli DVD, tetapi dengan niat nak mengacau apek tue, aku pon mula sesi tawar-menawar:

-Apek, DVD nie berapa satu?
-8 ringgit je...
-ala apek, kurang la...5 ringgit ke? DVD kosong satu pon baru 2 ringgit
-mane boleh la... Lu cari la kat mana2 pon, memang takda jual punya...
-OK la apek, 7 ringgit?
-tak balik modal woo...
-ape pulak apek? Modal tak sampai 2 ringgit pon...
-lu mana tau... Bos gua bayar org atas nak jual DVD nie...
-Owh, ye ke?
-Ye la... Bos gua bayar kat 5 orang maa... KPDNHEP, Bukit Aman, D-7, IPD Shah Alam n IPK Selangor maa...
-Aik (Ini dah lain macam)
-Bos gua bayar bukan sikit woo... Bukan ratus-ratus, tapi ribu-ribu punya...
-So, u tak kena tangkap la?
-Tak... Kalo kena tangkap, sikit hari boleh keluar maa...
-Owh..Boleh bayar-bayar pulak yek?
-Cari makan maa... I dah 4 bulan kerja kat sini... Takda orang kacau la...
-owh..Ok la apek...

haha... Kantoi... Firstly, aku nak bagitau yang cerita aku ini hanya bersumber seorang sahaja dan tidak boleh disandarkan kepada fakta... Segala kesalahan dalam cerita apek tue amatlah saya kesali...

tengoklah saudara-saudari sekalian... Betapa untung menjadi orang atas... Dapat duit free je... Aku malas nak cerita lebih... Tak pasal-pasal kena akta hasutan karang... Korang pikir la sendiri...

Masuk topik utama... Mari belajar politik... Tadi tue muqaddimah je...

Kali ini aku ingin menceritakan ciri-ciri seorang ahli politik yang berjaya...
  1. Mestilah seorang yang professional ataupun seorang yang berkerja... Sebagai contoh, ahli politik perlulah bekerja sebagai peguam, atau bussinessman, tok guru agama, doktor, pengerusi ABIM ke, anak ulamak besar ke, dsb... hal ini akan memudahkan seseorang ahli politik mendapat publisiti awal...
  2. Mestilah seseorang yang tahu ilmu agama sekurang-kurangnya tahu (tahu bukan amalkan...kalo amalkan itu satu bonus) hukum-hukum asas ataupun paling kurang hebat dalam rukun Islam...
  3. Mestilah seorang yang pandai menipu atau membohong... Ini akan menyebabkan orang berasa yakin atau boleh membuatkan rakyat rasa tenteram atau senang mendapat sokongan rakyat...
  4. Pandai menabur janji... Ini antara syarat yang penting... Kalau ada syarat nie, memang bagus... Ini penting untuk mendapatkan sokongan rakyat, hendak-hendak lagi tym pilihab raya... janjilah jalan baru ke, peruntukan surau ke, air free ke...
  5. Mesti banyak duit... ini penting untuk hal-hal politikus,... tapi poin ni tak penting sangat kalau dah jadi ahli politik sebab duit datang macam air...
  6. Banyak kerabat atau member... Nanti kalau dah berjaya boleh la salur keuntungan atau bagi tender kat kroni... hahaha...
  7. Antara yang paling penting ialah pandai akap berapi atau cakap lebat... Tak kesah la 80% retorik atau fakta... Yang penting pandai cakap... Bekas pemidato adalah yang terbaik...

Banyak lagi sebenarnya... Pasni, syarat2 bonus:

  1. Boleh buat sumpah laknat atau mubahalah atau segala jenis sumpah yang berkenaan...
  2. Mempunyai jenayah atau suspek kes hubungan tidak bermoral (Seks tym krismas ke. liwat ke, sek dengan model pon ok)...
  3. Pandai cover line... maknanya, kalau kantoi pecah amanah ke, ada hubungan dengan model ke, pegang tangan pompuan lain ke, bagi komisyen kat kawan ke, atau janji buat kerajaan tapi tiba2 tak jadi, pandai buat alasan yang agak konkrit untuk cover malu....

Syarat-syarat bonus pon banyak... Tapi aku taknak korang muntah pas baca pulak kan... Hahaha...

Akan datang: Mari belajar politik akan mengupas cara-cara mengkayakan kroni... Tunggu...

p/s: Ini hanyalah satu perlian yang membina... Ikut la macam mana pembaca nak pikir...

6 comments:

poyotito's said...

senang cerita mana yang kaki belit tu memang boleh cari makan punya..
lu tengok samy vellu, belit sana sini,kalah pilihanraya pun tak apa, duit dah masyuk banyak..

rahimin idris said...

memang la derang, dah la kuat ngulor!!!

yoshz said...

Ayahanda pekida mesti pakai cincin.
Haha.

Redzwan Abdullah said...

Poyos>>
Aku sokong... Menepati syarat dan ciri aku tulis... hahaha

rahimin>>
ape deme cakak neh?Kome tak paha sepatoh haram pon..

Redzwan Abdullah said...

yoshz>>
Ape plak kaitannye?

Nadz- said...

betul lu ckp bro..
skrg pemimpin hipokreettt maaa...
ckp dpn lain..blakang lain..
konon dlm media,kutuk sama sndri..
alik2,minum 1 meja juga...
fahaman je bbeza..niat ttp sama...
lu pgkat tinggi,lu tggi gaji..
sapa mau maa kasi gaji latus libu..
jd org atas baru bole maa..
diolang talak pk punya akhilat nnt kena kilaa...haiyaaa...
jd biasa2 saja, suda loo...